Dry Needling

Dit is een speciale techniek waarbij spieren aangeprikt worden om ze te ontspannen

Voor wie
Heb je last van pijn en stijfheid in je spieren? Verminderde kracht of tintelingen?
Wellicht heb je baat bij een dry needling-behandeling. Deze is erop gericht om de spieren te laten ontspannen waardoor je gemakkelijker kunt bewegen.

Wat is dry needling?
Dry needling is een behandelmethode binnen de fysiotherapie. De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Met een speciale techniek worden spieren aangeprikt die daardoor snel en langdurig ontspannen.
Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

De behandeling
Bij acupunctuur worden meerdere naalden oppervlakkig in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed hebben op de energiebanen in het lichaam.
Dry needling gebruikt meestal maar één naald, waarmee de spier kort wordt geprikkeld.
Het werkt op specifieke punten in de spieren: de zogenaamde ‘triggerpoints’.

Het inbrengen van het naaldje voel je in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort krampgevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kan je gemakkelijker bewegen. De behandelde spieren kunnen vermoeid en zwaar aanvoelen, dat is van korte duur.

Dry needling is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Als je aanvullend bent verzekerd, vallen in principe ook de kosten voor deze methode hieronder.

Wat zijn Triggerpoints, en wat kan een fysiotherapeut daaraan doen?

Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe kunnen Triggerpoints ontstaan?

• acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel
  • chronisch, bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS
  • langdurig weinig of niet bewegen, bijvoorbeeld bij gips, brace of een sling
  • 'slappe' banden (bindweefsel) in bijvoorbeeld enkels of knieën
  • psychologische factoren zoals stress en depressie
  • voetafwijkingen, instabiliteit, verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie

De behandeling
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek jouw klachten analyseren. Daarna worden de spieren, die mogelijk de pijn veroorzaken, nader onderzocht. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut behandelen om de spieren te ontspannen.
De behandeling heeft het doel deze triggerpoints uit te schakelen. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren in je arm of been behandelen, en ook de spieren langs de wervelkolom.

Afspraak maken? Bel 078 - 641 14 57

Of vul dit formulier in, wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Versturen